2 januari

hej!!
då var det 2010 nudå!
när man nästan precis har börjat vant sig att skriva 2009 så ska man behöva ändra till 2010. men man vänjer sig!

resan har iallafall varit mer än händelserik! jag vet inte om detta inlägg kommer bli långt eftersom jag har så mycket att berätta, eller om jag glömmer bort allt som har hänt och det bara blir några rader. det märks.
jag börjar med första dagen
tisdag
alla tre, jag lucas och wibbas satt i bilen påväg till vårt grannland norge klockan 06.00 på morgonen. bilen gick framåt och timmarna bara rullade fram, iallafall för lucas. man kan säga att han somnade i sverige och vaknade i norge. hans resa måste gått snabbt!
jag och wibbas satt iallafall och snackade, skrattade och poppade musik. böt så att jag fick köra lite eftersom han blev väldigt trött... men det blev inte långvarit för mig. han måste ha haft någon form av sömnstol, för jag blev trött påengång jag med. så han körde för det mesta :p
tiden gick och vi stannade vid Ås (tror jag det hette) för att kolla på en turistkarta. jag tog med vår karta som vi hade med oss från internet ut och skulle jämnföra på ett ungefär vart vi stog.
tog kartan och vred på den
- men vafan håller du på med? sa lucas
jaa, vad håller jag på med??? där stod jag med vår karta och vred på den som om jag hade en kompass. kartorna var ju exakt likadana.  jag utbrast i skratt och satt mig bara i bilen igen. bara någon minut efteråt så ringde mobilen, det var matthias (som bodde där vi skulle bo) han förklarade för oss att vi hade åkt rätt (än så länge) och att det bara var att fortsätta mot oslo. sagt och gjort! (måste bara påpeka att detta var runt 11)
vi åkte lite fel då och då men kom upp på den rätta vägen igen eftersom vi hade vår vän till gps med oss.
några mil ifrån rauland så började verkligen dom norska vägarna. kurviga, uppför, nerför, sidan dit och sidan dit. lucas sov, wibbas körde och jag satt och var nervör och bet på naglarna. FARLIG VÄG!
men allt gick iallafall bra!
nära rauland så skickade jag iväg ett sms till både oskar och matthias och berättade att vi snart var framme så att dom kunde ringe upp och förklara vägen.
minutrarna gick och ingen ringde. framme i rauland center, (en essomack, coop och sparbutik) ingen hade ringt... vi åkte mot skicentret eftersom det var där dom jobbade. men om dom bodde där hade vi ingenaning om. åkte tillbaka till centrum. inge samtal. minutrarna gick, timmarna for förbi. det var då jag började tappa tålamodet.
- varför är det ingen som ringer och frågar vart vi är någonstans!?
- det är 12 timmar sen vi åkte hemmifrån, någon måste väl fatta att vi är framme?!

jag satt och svor och skrev svordommar på rutorna i bilen i flera minuter. lucas och wibbas satt såklart och skrattade åt mig...
klockan blev närmare 18.00 då lucas kom på den brilianta (vet inte hur de stavas) iden att åka till hotelet som låg i närheten och fråga vart dom som jobbade på skicentret kanske kunde bo. sagt och gjort!
precis när lucas hade gått in och skulle höra med receptionisten så ringde wibbas EN sista gång
- jaha! och vart fan är ni!? vi har varit när i rauland nu i två timmar!
efter några sekunder la han på igen och berättade att han hade pratat med oskar, han skulle åka till centrum på en gång.
TACK OCH LOV!! EFTER TVÅ TIMMAR MITT I INGENSTANS SÅ FICK VI ÄNTLIGEN TAG PÅ NÅGON!
stannade bilen vid esso och väntade på oskar.... telefonen ringde.... telefonen slogs av. ja självklart, han hade fått soppatorsk och stog påvägen mot backarna.
haha jag börjar skratta bara av att tänka på det
in i bilen med oskar, tanka, tillbaka, tanka i bilen, starta bilen... nej.... bilen vela inte. batteriet hade dött. och just vid det tillfälle skulle jag gärna ha hängt med bilen på sin dödstur :p
in i bilen igen och iväg till barackerna där dom bodde, himla vackert må jag säga. tyvär har jag inget kort på deras lya, men det såg ungefär ut såhär:

fast 10st staplade på varandra. mysigt :)
oskar fick hjälp av burken och fixade bilen på egen hand.
där fick vi iallafall packa ur bilen och gå upp och kika läget, bäddade iordning madrassen, lagade mat, sen var det bara att sova...
onsdag
vaknade av oskars alarm, hörde gustav i köket svära. vattnet hade fryst
haha
dagen gick och inge vatten i köket. tur att duschen och allt i badrummet fungera
vad gjorde vi på onsdagen...?
jo! vi var ute och gick. oskar visade oss vart dom jobbade för att veta vilken väg vi skulle gå på torsdagen så vi skulle upp och hälsa på grabbarna bill och bull.
lekte i snön lite, kastade snö. självklart spöade jag dom alla :)
mer än så vet jag inte om det hände...
timmarna killarna jobbade så låg vi bara och tog det lugnt. läste bok, snackade och tog powernaps.
torsdag
vaknade upp, åt och klädde på oss för att gå och hälsa på gustav och oskar. från barackerna till första stugan där gustav satt var det inte roligt att gå! lång uppförsbacke, benen värkte och man märkte att vid de läge att konditionen var inte på topp... väl uppe, anfådd och vi alla klagade på att vi hade ont i benen så fick vi sätta oss på en varsin stol inne i liftstugan. pojkarna tog en kopp kaffe och snackade om kvällen.
när vi kom dit så var klockan runt 10 över 11. och gustav hade tidigare fått reda på att affären stängde klockan 12, så eftersom att alla andra jobbade så fick vi lov att gå ner igen till barackarna och hämta pengar och åka och handla tacos. allt gick bra, vi glömde ingenting, alla blev nöjda och glada!
kvällen tillbringade vi först några timmar hos hedbackarna och co. vid 9 tiden så åkte alla ner till en restaurang för att bli serverade maten vi hade köpt och dricka lite gott och ha trevligt! :)
maten smakade bra och timmarna bjöd på mycket skratt, charader, mer skratt och trevligt sällskap.
kvart i 12 klev alla ut ur huset för att bege oss upp mot toppen för att kolla på raketer!
tänk va raketer är häftigt! dunder och brak! fint är de :)
det blev gott nytt år och godnatt :)
fredag
behöver jag säga så mycket?
bakis
chips
fanta
choklad
läsa
sova
läsa
sova
lördag idag!
klev upp ungefär samma tid som alla andra gick till jobbet, vid halv 9 tror jag klockan var sa vi hejdå och skildes åt.. nej jag skojja, haha
äntligen satt man i bilen påväg hem. även fast man bara ha varit borta några dagar så längtar man hem, hem till sitt, till sin egna säng stället för 90 madrassen man har legat och frysit på, hem till borlänge. man kunde pusta ut.......... nej nu ljög jag. efter ungefär 30 minuters åkande så hände det som iallafall jag har väntat på hela resan, men även de som inte får hända.
PANG
backspegeln krossades som om du kastade en sten genom en glasruta. den röda audin stannade bilen, en kille klev ur och började plocka splitter från marken och började gå mot oss.
vi hade mötts på en bro, en bro som bara är till för EN bil, men vi hade åkt igenom med två, och det slutade med en mindre backspegel.
dom böt nummer, jag och lucas satt i bilen och bara kollade
AAAAAAAAAAAAAAAAAAGRKHGSHSDF "#¤!)¤!)"=%(!!
wibbas var arg, och det förstår jag. men hela äventyret ville jag bara asflabba åt. jag hade väntat på just detta, just att någonting skulle hända med bilen. vad som helst har kunnat hända, vad som helst.
förlåt om jag skrattade, men det var åt hela situationen. haha
resterande timmar av körandet gick bra. direkt inne i sverige så letade vi på första snabbaste snabbmatsrestaurangen. burgerking, helt underbart gott eftersom vi alla bara har levt på nudlar till frukost, makaroner och korv/köttbullar till lunch och makaroner och korv/köttbullar till middag sen i tisdags. det känns som om det kommer dröja ett tag innan jag häller i mig någon utav dessa maträtter än........
men men. hemma i sverige var vi iallafall, det kändes skönt. men vi hade mååååååååånga timmar kvar.
men resan gick bra, alla kom vi hem levande, som jag hade hoppats på :)

jag har säkert glömt att berätta något, men om det är så, så kommer jag att skriva till det i något inlägg senare eller någon annan dag. för nu ska jag lägga mig och sova. imorgon blir det jobb! ganska skönt faktiskt eftersom jag har varit ledig sen den 23 december. :)
jaja. natti!

hade!


(kort kommer imorgon, orkar inte ladda upp nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0